Alfa Centauri

Alfa Centauri (α Centauri, zkráceně α Cen) je trojhvězda a svou vzdáleností 4,37 světelného roku (1,34 parseku) - což je více než 40 biliónů km - kosmické lodi by to trvalo celá tisíciletí, sondě 2 desetiletí! Je to nejbližší hvězdný systém od sluneční soustavy. Sestává ze tří složek: společné dvojice Alfa Centauri A (též Rigil Kentaurus) a Alfa Centauri B (též Toliman) a malého a vizuálně slabého červeného trpaslíka Alfa Centauri C (též Proxima Centauri), který může být gravitačně spojen se složkami A a B. Lidskému oku se dvě hlavní hvězdy zdají jako jeden bod se zdánlivou magnitudou −0,27, takže tvoří nejjasnější hvězdu v souhvězdí Kentaura a po Siriu a Canopu třetí nejjasnější hvězdu noční oblohy.

Zatímco Alfa Centauri A (α Cen A) má 110 % hmotnosti Slunce a 151,9 % jeho svítivosti, Alfa Centauri B (α Cen B) je menší a chladnější a má 90,7 % hmotnosti Slunce a 44,5 % jeho svítivosti. Jejich oběžná doba kolem společného těžiště trvá 79,91 roku a jejich vzájemná vzdálenost osciluje mezi vzdáleností Slunce a Pluta a vzdáleností Slunce a Saturnu.

Proxima Centauri (α Cen C) se nachází ve vzdálenosti 4,24 světelného roku (1,29 parseku) od Slunce, což z ní činí Slunci nejbližší hvězdu, ačkoliv není pouhým okem viditelná. Vzdálenost mezi Proximou a dvojhvězdou Alfa Centauri AB je 0,2 světelného roku (cca 0,06 parseku nebo 15 000 astronomických jednotek) U Proximy byla roku 2016 v obyvatelné zóně objevena exoplaneta, svou velikostí podobná Zemi, která byla označena Proxima Centauri b.

alfa centauri

alfa centauri 2

alfa centauri3

alfa centauri

Jenom pro zajímavost, Mars je od nás daleko pouhých 70 miliónů kilometrů.

Hvězda je objekt, který drtivou většinu svého aktivního života generuje světlo a žár prostřednictvím jaderné reakce - především tavením atomů vodíku. Při fúzi těchto atomů vzniká těžší helium, hmotnost hvězdy klesá, protože je přeměňována v energii. Fúze začne probíhat v jádru ve chvíli, kdy zde zavládne optimální teplota potřebná k této reakci. Nitro našeho Slunce je rozpáleno na zhruba 15 000 000C a vykazuje hustotu 15 krát větší, než je materiální hustota olova. Naše rodná galaxie Mléčná dráha produkuje přibližně jednu novou hvězdu za jeden rok, ale třeba u nedávno objeveného galaktického komplexu Phoenix je to až 750 hvězdných novorozenců za jediný lidský rok.

Předvolby soukromí